Als Nederlands zelfstandig behandelcentrum, aangesloten bij de ZKN, hebben wij ons te houden aan de declaratieregels die zijn gemaakt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Onze facturen voldoen aan de eisen die hieraan gesteld worden.
Onze tarievenlijst is afgeleid van de landelijk geldende DBC-tarieven, welke zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza). Wij declareren dan ook in DBC-trajecten. Voor meer informatie over DBC-trajecten, zie https://www.zorgwijzer.nl/faq/dbc
DBC-trajecten hebben een vastgestelde looptijd welke kan variëren tussen 90-120-42 dagen. Tevens mag er bij fertiliteitsbehandelingen een nieuw DBC-traject gestart worden als de patiënte in haar opvolgende cyclus voor een nieuwe behandeling komt.
Facturen
In Nederland is de fertiliteitszorg dusdanig ingericht dat (in het geval van een man-vrouw relatie) beide partners een factuur ontvangen.
Voor de man betreft het een factuur voor het bestuderen van de voorgeschiedenis, eventueel lichamelijk onderzoek, bloedonderzoek en laboratoriumonderzoek naar de kwaliteit van het sperma.
De facturen dienen voldaan te worden binnen de gestelde betalingstermijn. Je kunt vervolgens een declaratie indienen bij je zorgverzekeraar.
Uitleg over facturering
Consulten binnen een behandeling
Op het moment dat je een behandeling bij ons start, wordt er een DBC geopend. Binnen de fertiliteitszorg wordt onderscheid gemaakt tussen een F11 DBC-traject (gesprekken, met of zonder echografie) en een F21 DBC-traject (behandelingen en/of verrichtingen). Deze DBC wordt na afloop van je betreffende cyclus gedeclareerd.
Consulten buiten een behandeling
Wanneer een F11 of F21 gesloten is, kan er opvolgend een vervolg F11 of vervolg F21 worden opgestart wanneer dit van toepassing is. De consulten die buiten een behandelingscyclus plaatsvinden (bijvoorbeeld gesprekken die ná een afgesloten behandeling en vóór een nieuwe behandeling plaatsvinden) komen in een aparte DBC. Deze DBC wordt pas na 120 dagen gesloten. Hierdoor kan het voorkomen dat je na 4 maanden nog een factuur krijgt voor deze gesprekken.
Telefonische consulten
Telefonische consulten kunnen meetellen in de kosten van de DBC. Een telefonisch consult waarbij wij alleen een uitslag mededelen wordt niet gedeclareerd. Alle andere telefonische consulten zijn ter vervanging van een gesprek op de poli en worden als volgt geregistreerd: “190162 Belconsult ter vervanging van een herhaal-polikliniekbezoek“.
Vragen over je factuur?
Heb je vragen over de factuur die je van ons hebt ontvangen? Neem dan rechtstreeks contact op met onze zorgadministratie. Dit kan op werkdagen telefonisch via 0492-362977 tussen 08.00-15.00u of per e-mail via secretariaat@nijgeertgen.nl.
Nij Geertgen is een centrum waar cliënten zich prettig voelen en gehoord worden.
Veilig
Bij Nij Geertgen zit je goed; in ons centrum werken wij veilig.
Doeltreffend
Nij Geertgen staat jou bij met succesvol gebleken behandelingen.
Ruime ervaring
Al onze medewerkers zijn goed geschoold, ervaren en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Met ZKN keurmerk voldoen wij aan alle eisen voor kwaliteitsmanagement.
Nij Geertgen is in bezit van de Freya Pluim. Hiermee voldoen we aan de kwaliteitscriteria die door Freya zijn opgesteld.
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies