Ine Schepers, receptioniste, vertelt over wat werken bij Nij Geertgen in haar ogen zo bijzonder maakt.
“Het samenwerken bij Nij Geertgen, het voelt als één. Iedereen, in welke setting dan ook, levert een bijdrage, is betrokken en begaan met elkaar én de patiënten.”
Bij Nij Geertgen zijn collega’s en patiënten geen nummers en dat voel je in alles
Het onderling betrokken en begaan zijn blijkt uit de eenvoud waarmee diensten worden opgevangen, de belangstelling en interesse in de persoon erachter. “Bij Nij Geertgen zijn collega’s en patiënten geen nummers en dat voel je. Stel je een vraag, dan krijg je een oprecht antwoord.” Ine noemt haar werk dankbaar. Het blijft haar keer op keer raken wanneer een patiënte zwanger de kliniek verlaat, de opluchting en de blijheid: dat is het mooiste van alles. Helaas loopt niet iedere patiënte zwanger en opgewekt de deur uit, er heerst ook wel eens verdriet. “Maar ook deze patiënten worden gezien, gehoord en begrepen. Het zijn de zogenaamde voelsprieten waarover je beschikt, om aan te voelen of iemand net dat stukje extra nodig heeft. Dat zie je vaak al bij binnenkomst. Ik probeer de patiënten gerust te stellen, de spanning te doorbreken met uitleg over bijvoorbeeld de koffiecorner zodat ze zich wat meer thuis voelen. Ruimte te geven aan beleving en emotie door te zien en te doen. Het mogen troosten bij verdriet, het delen in blijdschap: geen enkele dag is hetzelfde.”
Wij nemen de aandacht en tijd voor onze patiënten, daardoor loopt het spreekuur wel eens uit
In de loop der jaren valt het op dat patiënten mondiger geworden zijn over bijvoorbeeld wachttijd en uitloop van het spreekuur. “Dat is natuurlijk vervelend, maar ik probeer de patiënte in zulke gevallen ervan te overtuigen dat diegene die nu bij de arts of verpleegkundige is, het wel even nodig zal hebben en dat er gegarandeerd net zoveel oprechte aandacht en tijd aan haar besteed zal worden. Dat is immers hét kenmerk van Nij Geertgen: wij nemen de aandacht en tijd voor onze patiënten, met daardoor wel eens uitloop van het spreekuur.”
We denken graag in mogelijkheden
Nij Geertgen werkt vanuit de kernwaarden ‘betrokken, professioneel en vernieuwend’. Ine voelt zich het meest aangetrokken tot betrokken en vernieuwend. Neem het hoogtechnologisch draagmoederschap, zo stelt Ine, we denken graag in mogelijkheden. Elke patiënt mag zijn wie hij of zij is, er zijn geen vooroordelen. En daarnaast de mogelijkheden die geboden worden tot het volgen van scholing aan de hand van het scholingsbudget (incl. scholingsuren). “Het voelt prettig dat daar uren en budget voor vrijgespeeld worden, je voelt je gestimuleerd om te blijven ontwikkelen. De scholingsdagen en teamdagen dragen bij aan een hoge onderlinge samenhang.”
Wij kennen elkaar door en door
Het receptionistenteam werkt al jaren in dezelfde setting, de dames kennen elkaar dan ook door en door. Lief en leed worden met elkaar gedeeld. “Deze onderlinge betrokkenheid is zo fijn, dat maakt echt dat ik mijn werkdag met een grote lach begin en met een goed gevoel ook weer huiswaarts keer.”
Stel écht elke vraag
Ine’s tip voor patiënten luidt als volgt: Schaam je niet en stel iedere vraag die je hebt, hoe gek of vreemd deze misschien ook klinkt. Begrijp je iets niet helemaal? Stel je vraag dan nog eens, ook aan ons receptieteam, want wij staan er voor dat patiënten goed geïnformeerd worden: wij zijn er voor jou!